Ja, maar dat doe ik al!

Freya & Hanneke
Auteur:

Ja, maar dat doe ik al!’
‘Super goede training, maar ons team weet dit allang!’
‘Ik weet wel hoe ik met mensen met dementie om moet gaan, maar mijn collega’s niet!’

Zomaar wat opmerkingen die we van zorgprofessionals krijgen als we vertellen over onze S.P.E.E.L.S-methode.
De principes die we gebruiken voor omgaan met dementie líj́ken zo simpel en voor de hand liggend dat snel het gevoel ontstaat dat je dit al toepast. Toch is er een verschil tussen weten hoe het moet en het daadwerkelijk doen.

Zo had ik laatst een training over feedback geven. Mijn eerste reactie was precies zoals hierboven. Kan ik al, maar mijn collega’s kunnen het goed gebruiken. En eerlijk gezegd heb ik die middag niks nieuws gehoord. En toch heeft het me dingen gebracht en geleerd. Het dwong me namelijk om weer eens goed na te denken over mijn eigen handelen. Ik moest toegeven dat ik toch nog wel eens op de verkeerde manier mijn collega aanspreek, ook al ken ik de regels. Zeker als ik persoonlijk geraakt, geïrriteerd of moe ben. Als team stonden we weer even stil bij hoe we met elkaar om willen gaan. We spraken uit hoe erg we elkaar waarderen. De kracht van de herhaling deed zijn werk. Ook waren er collega’s die aangaven wel veel nieuwe dingen te hebben gehoord, terwijl ik er vanuit was gegaan dat iedereen de regels wel zou kennen.

Zo is het ook met onze methode. Ook al weet je het misschien allemaal wel, doe je het ook? Kun je ten volle JA zeggen tegen alles wat zich op de werkvloer aandient? Ook als het druk is? Ga je altijd mee in de realiteit van jouw persoon met dementie? Ook als het een leugen is wat hij zegt? En weet je zeker dat je collega’s dit ook weten en doen? Of neem je dat vanzelfsprekend aan? Hou je je aan het benaderingsplan dat is opgesteld of sla je onbewust toch stappen over, waardoor het onbegrepen gedrag niet afneemt?

Vaak denken professionals dat ze alles doen wat binnen hun mogelijkheden ligt en toch lukt het niet om echt aan te sluiten bij de persoon met dementie.
De zorg loopt niet lekker, de druk op de zorgprofessional neemt toe, de spanning loopt op en het wordt steeds moeilijker om op de juiste manier zorg te verlenen.

Zorgorganisaties gaan er vaak vanuit dat het vanzelfsprekend is dat zorgprofessionals weten hoe ze met dementie om moeten gaan en verzuimen soms om hier goede scholing voor te organiseren. Terwijl het zo belangrijk is om kennis up to date te houden, regelmatig te herhalen en op verschillende manieren aan te bieden.

In onze interactieve en vooral leerzame en ontzettend leuke training leren wij, van Zeg JA bij dementie, jou de S.P.E.E.L.S-methode aan. Met deze methode leren we je echt contact te maken met mensen met dementie, zodat je persoonsgerichte zorg kunt leveren en je werk veel leuker wordt. En leer je niks nieuws (we kunnen het ons niet voorstellen), dan werkt in elk geval de kracht van de herhaling en heb je een ontzettend leuke en energieke teambuildingsactiviteit gehad.

Ja, maar dat doe ik al!

Freya & Hanneke
Auteur:

Ja, maar dat doe ik al!’
‘Super goede training, maar ons team weet dit allang!’
‘Ik weet wel hoe ik met mensen met dementie om moet gaan, maar mijn collega’s niet!’

Zomaar wat opmerkingen die we van zorgprofessionals krijgen als we vertellen over onze S.P.E.E.L.S-methode.
De principes die we gebruiken voor omgaan met dementie líj́ken zo simpel en voor de hand liggend dat snel het gevoel ontstaat dat je dit al toepast. Toch is er een verschil tussen weten hoe het moet en het daadwerkelijk doen.

Zo had ik laatst een training over feedback geven. Mijn eerste reactie was precies zoals hierboven. Kan ik al, maar mijn collega’s kunnen het goed gebruiken. En eerlijk gezegd heb ik die middag niks nieuws gehoord. En toch heeft het me dingen gebracht en geleerd. Het dwong me namelijk om weer eens goed na te denken over mijn eigen handelen. Ik moest toegeven dat ik toch nog wel eens op de verkeerde manier mijn collega aanspreek, ook al ken ik de regels. Zeker als ik persoonlijk geraakt, geïrriteerd of moe ben. Als team stonden we weer even stil bij hoe we met elkaar om willen gaan. We spraken uit hoe erg we elkaar waarderen. De kracht van de herhaling deed zijn werk. Ook waren er collega’s die aangaven wel veel nieuwe dingen te hebben gehoord, terwijl ik er vanuit was gegaan dat iedereen de regels wel zou kennen.

Zo is het ook met onze methode. Ook al weet je het misschien allemaal wel, doe je het ook? Kun je ten volle JA zeggen tegen alles wat zich op de werkvloer aandient? Ook als het druk is? Ga je altijd mee in de realiteit van jouw persoon met dementie? Ook als het een leugen is wat hij zegt? En weet je zeker dat je collega’s dit ook weten en doen? Of neem je dat vanzelfsprekend aan? Hou je je aan het benaderingsplan dat is opgesteld of sla je onbewust toch stappen over, waardoor het onbegrepen gedrag niet afneemt?

Vaak denken professionals dat ze alles doen wat binnen hun mogelijkheden ligt en toch lukt het niet om echt aan te sluiten bij de persoon met dementie.
De zorg loopt niet lekker, de druk op de zorgprofessional neemt toe, de spanning loopt op en het wordt steeds moeilijker om op de juiste manier zorg te verlenen.

Zorgorganisaties gaan er vaak vanuit dat het vanzelfsprekend is dat zorgprofessionals weten hoe ze met dementie om moeten gaan en verzuimen soms om hier goede scholing voor te organiseren. Terwijl het zo belangrijk is om kennis up to date te houden, regelmatig te herhalen en op verschillende manieren aan te bieden.

In onze interactieve en vooral leerzame en ontzettend leuke training leren wij, van Zeg JA bij dementie, jou de S.P.E.E.L.S-methode aan. Met deze methode leren we je echt contact te maken met mensen met dementie, zodat je persoonsgerichte zorg kunt leveren en je werk veel leuker wordt. En leer je niks nieuws (we kunnen het ons niet voorstellen), dan werkt in elk geval de kracht van de herhaling en heb je een ontzettend leuke en energieke teambuildingsactiviteit gehad.