Dementie is als een toverbal

Freya & Hanneke
Auteur:

Aan het begin van een training of lezing leggen Freya en ik vaak aan de hand van toverballen, uit dat we geen ‘one size fits all’ oplossing hebben voor alle problemen die kunnen ontstaan bij dementie.
Voor een grote groep mensen zal benaderingswijze ‘groen’ goed werken, maar voor een ander misschien juist benadering ‘oranje’ of ‘geel’.
En bovendien kan het zo zijn dat je aanpak vandaag werkt, maar morgen niet meer. Of misschien al over een half uur niet meer als je toverbal een andere kleur heeft gekregen.

We geven inzichten, tools en suggesties over hoe je iemand met dementie kunt benaderen om echt contact te maken, waarbij we uitgaan van 6 basisvaardigheden. Deze vaardigheden werken bij iedereen, maar zijn niet de oplossing voor alle problemen. Dementie is namelijk gewoon een kl*te ziekte, die bij iedereen anders uitpakt. Als een ware dementie-detective zul je op zoek moeten naar wat voor jouw persoon met dementie werkt. Onze SPEELS-methode helpt daarbij. We proberen deelnemers een andere mindset bij te brengen waarbij gekeken wordt naar alles wat er nog wel kan.

De zorg voor iemand met dementie is zwaar, zeker voor mantelzorgers. De pijn, het verdriet, de onmacht en de aanslag op het leven van de mantelzorger is vaak ongekend groot.
Naast het erkennen van de realiteit van de persoon met dementie is het dus ook belangrijk om erkenning te geven aan het leed dat veel mantelzorgers voelen. Soms zijn mantelzorgers helemaal op, wanhopig, boos en verbitterd.

Wanneer ze dan verhalen van ons lezen op LinkedIn of FB of filmpjes kijken op Instagram, vinden ze onze tips soms te simpel. ‘Nou, dit werkt bij mijn vader echt niet’, of ‘Jullie brengen het wel heel makkelijk.’
We snappen dat dat zo voelt. We proberen heel veel tips te geven en iedereen kan daaruit halen wat voor hen bruikbaar is. Helaas zal niet elke tip of elk verhaal iedereen aanspreken en van toepassing zijn. Misschien is hun dierbare wel een zeldzame zwarte toverbal.

We proberen de mensen die ons dan, vaak privé, een bericht sturen allereerst te erkennen in het ongelofelijk leed dat ze is overkomen. En helaas zijn mensen soms al zo overbelast dat we in nog geen 10 jaar genoeg erkenning kunnnen geven. Dan luisteren we naar de emotie achter de woorden in het bericht en falen stralend.

Hoe meer overbelast je bent hoe moeilijker het is om te reflecteren op jezelf en open te staan voor (nieuwe) suggesties en ideëen.
Trek daarom als mantelzorger op tijd aan de bel, schakel hulp in en leer hoe je het beste kunt reageren op jouw persoon met dementie, om de kans op conflicten en escalatie zoveel mogelijk te voorkomen. Dan hou je de zorg langer vol, blijft het contact langer goed en kun je beter dealen met tegenslagen.

Sta jij er (nog) voor open om te leren hoe het misschien anders kan? Meld je dan aan voor de training Zeg JA bij dementie, speciaal voor mantelzorgers.

of bestel ons boek

Dementie is als een toverbal

Freya & Hanneke
Auteur:

Aan het begin van een training of lezing leggen Freya en ik vaak aan de hand van toverballen, uit dat we geen ‘one size fits all’ oplossing hebben voor alle problemen die kunnen ontstaan bij dementie.
Voor een grote groep mensen zal benaderingswijze ‘groen’ goed werken, maar voor een ander misschien juist benadering ‘oranje’ of ‘geel’.
En bovendien kan het zo zijn dat je aanpak vandaag werkt, maar morgen niet meer. Of misschien al over een half uur niet meer als je toverbal een andere kleur heeft gekregen.

We geven inzichten, tools en suggesties over hoe je iemand met dementie kunt benaderen om echt contact te maken, waarbij we uitgaan van 6 basisvaardigheden. Deze vaardigheden werken bij iedereen, maar zijn niet de oplossing voor alle problemen. Dementie is namelijk gewoon een kl*te ziekte, die bij iedereen anders uitpakt. Als een ware dementie-detective zul je op zoek moeten naar wat voor jouw persoon met dementie werkt. Onze SPEELS-methode helpt daarbij. We proberen deelnemers een andere mindset bij te brengen waarbij gekeken wordt naar alles wat er nog wel kan.

De zorg voor iemand met dementie is zwaar, zeker voor mantelzorgers. De pijn, het verdriet, de onmacht en de aanslag op het leven van de mantelzorger is vaak ongekend groot.
Naast het erkennen van de realiteit van de persoon met dementie is het dus ook belangrijk om erkenning te geven aan het leed dat veel mantelzorgers voelen. Soms zijn mantelzorgers helemaal op, wanhopig, boos en verbitterd.

Wanneer ze dan verhalen van ons lezen op LinkedIn of FB of filmpjes kijken op Instagram, vinden ze onze tips soms te simpel. ‘Nou, dit werkt bij mijn vader echt niet’, of ‘Jullie brengen het wel heel makkelijk.’
We snappen dat dat zo voelt. We proberen heel veel tips te geven en iedereen kan daaruit halen wat voor hen bruikbaar is. Helaas zal niet elke tip of elk verhaal iedereen aanspreken en van toepassing zijn. Misschien is hun dierbare wel een zeldzame zwarte toverbal.

We proberen de mensen die ons dan, vaak privé, een bericht sturen allereerst te erkennen in het ongelofelijk leed dat ze is overkomen. En helaas zijn mensen soms al zo overbelast dat we in nog geen 10 jaar genoeg erkenning kunnnen geven. Dan luisteren we naar de emotie achter de woorden in het bericht en falen stralend.

Hoe meer overbelast je bent hoe moeilijker het is om te reflecteren op jezelf en open te staan voor (nieuwe) suggesties en ideëen.
Trek daarom als mantelzorger op tijd aan de bel, schakel hulp in en leer hoe je het beste kunt reageren op jouw persoon met dementie, om de kans op conflicten en escalatie zoveel mogelijk te voorkomen. Dan hou je de zorg langer vol, blijft het contact langer goed en kun je beter dealen met tegenslagen.

Sta jij er (nog) voor open om te leren hoe het misschien anders kan? Meld je dan aan voor de training Zeg JA bij dementie, speciaal voor mantelzorgers.

of bestel ons boek